وبینار داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۳۲۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۰۹۸
وبینار داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها توسط دکتر سیدمهدی طاهری، رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.
وبینار داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها

وبینار «داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها» توسط کمیتۀ آموزش انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی و مؤسسه آرموک و با تدریس دکتر سیدمهدی طاهری، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی در روز پنجشنبه، دوم دی‌ماه، برگزار شد. در این وبینار دکتر طاهری در چهار بخش به موضوع داده‌های بزرگ پرداخت. ایشان در بخش اول، مفهوم، ویژگی‌ها، عوامل زمینه‌ساز و کاربردهای داده‌های بزرگ را توضیح دادند. وی گفت: اصطلاح داده‌های بزرگ بر مفهوم و رشد داده‌ها در محیط شبکه‌ای دلالت دارد. این داده‌ها به صورت ساختارمند و غیرساختارمند در محیط‌های شبکه‌ای حضور دارند. او افزود: اهمیت داده‌های بزرگ را در تحلیل بیشتر به علت حجم بالای داده‌ها بیان کرد و خاطرنشان کردند که در این وضعیت دانش بیشتری تولید می‌شود و زمینه برای اتخاذ تصمیمات بهتر فراهم می‌گردد. طاهری ویژگی‌های داده‌های بزرگ را حجم داده، گوناگونی، شتاب، درستی، تغییر‌پذیری و پیچیدگی داده‌ها برشمرد و گفت: معنای داده‌ها به بافت وابسته است.

دکتر طاهری در بخش دوم به فرصت‌ها و تهدیدهای داده‌های بزرگ پرداختند و خاطرنشان کردند که فرصت‌ها یا تهدیدهای داده‌های بزرگ به رویکرد ما بستگی دارد و عدم آگاهی از میکرو پراسس (micro –processes)، نحوه اجرا و محرمانگی اطلاعات از جمله انتقاد‌های وارده به داده‌های بزرگ است؛ همچنین تعامل اطلاعات، معنا‌بخشی و توسعۀ بین‌المللی در همه زمینه‌ها را از جمله فرصت‌های داده‌های بزرگ ذکر کردند.

ایشان در ادامه و در بخش سوم صحبت‌های خود گفتند که داده ثروتی عظیم است ولی تا زمانی که داده‌ها پردازش و روابط میان آن‌ها کشف نشوند، به خوبی قابل استفاده نیستند. از این رو، داده‌های پیوندی و داده‌کاوی را از راه‌حل‌های رفع چالش داده‌های بزرگ بیان کردند.

دکتر سیدمهدی طاهری در بخش چهارم مباحث مطرح شده دربارۀ داده‌های بزرگ و بافت کتابخانه‌ای گفتند: استانداردها، ابزارها و فنون مورد استفادۀ علم اطلاعات از جمله در حوزۀ سازماندهی اطلاعات و دانش می‌تواند برای کنترل و پردازش پدیدۀ داده‌های بزرگ مناسب باشد؛ همچنین داده‌های کتابخانه‌ای بهترین بستر پیاده‌سازی برای داده‌های پیوندی است؛ مانند خدمات داده‌های بزرگ کتابخانه کنگره آمریکا.

در پایان وبینار، به پرسش‌های گوناگون کاربران در حوزۀ داده‌های بزرگ پاسخ داده شد.

 

کلید واژه ها: وبینار داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها


نظر شما :