جلسۀ پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی

۱۸ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۳۸۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۳۶۳
جلسۀ پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی در محل کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد برگزار شد.
جلسۀ پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه علامه طباطبائی

در راستای اجرای طرح پیشگیری از سرقت علمی در دانشگاه‌های کشور و اضافه شدن منابع اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی به سامانۀ همانندجو (وابسته به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران «ایران‌داک»)، جلسه‌‌ای با حضور مهندس پارسی طراح سامانۀ همانندجو، دکتر طاهری رئیس کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر نیسی رئیس امور پژوهشی و  گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی دانشگاه، دکتر غیاثی ندوشن رئیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه در تاریخ 14 دی‌ماه در محل کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد تشکیل شد.

در ابتدا آقای مهندس پارسی طراح سامانۀ همانندجو، با اشاره به این مطلب که دانشگاه علامه طباطبائی از جمله دانشگاه‌هایی است که کمتر در آن سرقت علمی صورت گرفته است، توضیحاتی در ارتباط با این سامانه ارائه کردند. در ادامه، پیشنهاداتی جهت بهبود بهره‌برداری از سامانه توسط اعضاء جلسه ارائه شد و دکتر طاهری تأکید نمودند که به منظور تهیۀ بخشنامه مشخص در این حوزه به علت نامعلوم بودن مصادیق سرقت علمی در کشور، بهتر است در ابتدا این مصادیق توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص شده و به دانشگاه‌ها اعلام شود. وی در ادامه خاطرنشان کردند که غیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، منابع دیگر نیز باید توسط این سامانه همانندجویی شود. دکتر نیسی رئیس گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی نیز وجود آئین‌نامۀ مشخصی به منظور بررسی تخلفات پژوهشی را ضروری دانستند. در ادامه، دکتر زندمقدم هم‌خوان نبودن این سامانه با سامانه‌های دانشگاه را مورد نقد قرار دادند و اشاره کردند که در صورتی که امکان هم‌خوانی وجود داشت، امکان اضافه کردن منابع اطلاعاتی دانشگاه علامه طباطبائی در این سامانه بدون فرایندهای زمان‌گیر وجود داشت. 

سامانه‌ی همانندجو، سامانه‌ای جهت همانندجویی در نوشتار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها است که توسط پژوهشگاه علوم و فناور یاطلاعات (ایران‌داک) طراحی و توسعه داده شده است. این سامانه، گامی در کمک به نگه‌داشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های موجود در ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازۀ همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. کاربران پس از ورود به سامانه، نوشته‌های خود را بارگذاری و نتیجۀ همانندجویی را دریافت می‌کنند. 

کلید واژه ها: سرقت علمی همانندجو ایران داک زندمقدم طاهری نیسی پارسی


نظر شما :