امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و مجمع کتابخانه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم (مکتا)

۱۲ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۶۸۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۵۴۷
تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و مجمع کتابخانه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم (مکتا) امضاء شد.
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و مجمع کتابخانه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم (مکتا)

تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی، پژوهشی و آموزشی  بین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و مجمع کتابخانه‌های تخصصی حوزوی و دانشگاهی استان قم (مکتا) با حضور جمعی از مدیران کتابخانه های عضو مکتا و کارشناسان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، روز سه‌شنبه مورخ 8/12/1396 در دفتر ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به امضا رسید.

مدیران کتابخانه های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، کتابخانه آیت‌الله بروجردی  و کتابخانه آیت‌الله حائری در این بازدید حضور داشتند، در ابتدا مورد استقبال آقای دکتر سیدمهدی طاهری، رئیس محترم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی قرار گرفتند. سپس مجموعه فعالیت‌ها،  خدمات و برنامه‌های مجموعه کتابخانه‌ای دانشگاه توسط آقای دکتر طاهری و کارشناسان کتابخانه مرکزی برای حاضران تبیین شد و ضمن بحث و تبادل نظر دربارۀ همکاری بین‌کتابخانه‌ای، بر لزوم تعامل در چارچوب قرارداد بین طرفین تاکید شد. پس از ارائۀ نظر هریک از مدیران و کارشناسان حاضر در خصوص تفاهم‌نامه و اهمیت این نوع همکاری‌های مشترک، تفاهم‌نامه به امضای دبیر مکتا و رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد رسید. بخشی از مفاد تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

۱. اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرایی مشترک؛

۲. برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مورد توافق طرفین؛

۳. اقدام در زمینه انتشارمشترک کتاب و نشریات در چارچوب قوانین و مقررات؛

۴. اشتراک و تبادل اشیای محتوایی (داده و فراداده) به منظور غنی‌سازی مجموعه‌ها وتکمیل کسری اشیای فیزیکی و دیجیتالی سازمان‌های متبوع طرفین؛

۵. ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه مدیریت اطلاعات و دانش،  توسعه اشیای دیجیتالی، پیاده‌سازی استانداردها و مدیریت کتابخانه‌های دیجیتالی از سوی «کتابخانه» به «مکتا»؛ 

۶. ارائه تسهیلات ویژه به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران براساس قوانین و مقررات سازمان‌های متبوع؛

۷.  همکاری در طراحی و ایجاد فهرستگان مشترک مجازی؛

۸. همکاری در تولید و غنی‌سازی فراداده‌ها به ویژه برای اشیای محتوایی خاص (نسخ خطی، دیداری – شنیداری و نظیر آنها)؛

۹. مشارکت در طراحی و ایجاد شبکه بازنمون روابط میان اشیای محتوایی بافت فرهنگی موجود در مجموعه‌های طرفین؛

۱۰.  مشارکت در طراحی و توسعه مخازن داده‌ای مبتنی بر روش داده‌های پیوندی با هدف مشارکت در تحقق وب معنایی.

در ادامه، افراد حاضر از بخش های مختلف این مجموعه شامل بخش خدمات مرجع فیزیکی، بخش خدمات مرجع الکترونیکی، مخزن، منابع آرشیو، پایان‌نامه‌ها/رساله‌ها و نشریات بازدید کرده و در جریان اقدامات و فعالیت‌های این کتابخانه قرار گرفتند. بازدید از کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، بخش پایانی این جلسه بود.

لازم به ذکر است، مکتا افزون بر امضای تفاهم‌نامه با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه، با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز پیشتر تفاهم‌نامه انعقاد نموده است که بر این اساس تمامی کتابخانه‌های‌ یاد شده می‌توانند از خدمات یکدیگر استفاده کنند.

کلید واژه ها: تفاهم‌نامه همکاری بین کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی مجمع کتابخانه‌های تخصصی حوزوی دانشگاهی استان قم مکتا


نظر شما :