افتتاح بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۳:۳۰ کد : ۹۹۲۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۱۰
بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح، و برای فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه دسترس‌پذیر شد.
افتتاح بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی

بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاونین محترم پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، اعضای هیئت مدیره شورای کتاب کودک، اساتید، صاحبنظران حوزه کودک و نوجوان و متخصصان علم اطلاعات در روز دوشنبه 8 مهرماه افتتاح شد. جناب آقای دکتر زندمقدم، سرپرست محترم معاونت پژوهشی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این بخش در دانشگاه، از ویژگی‌های شخصیتی کودکان و نوجوانان و لزوم توجه به نیازهای مطالعاتی آنان سخن گفتند، و ابراز امیدواری کردند که بتوان در آینده منابع تخصصی بیشتری به این مجموعه افزوده، و زمینه‌های همکاری بیشتری با ناشران کودک و نوجوان را فراهم نمود. در ادامه، رئیس محترم کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد جناب آقای دکتر طاهری، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از نخستین فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه مرکزی به‌منظور ایجاد بخش کودک و نوجوان، بررسی و دقت بالا در تامین منابع و تجهیز آن، همکاری با ناشران کودک صحبت نموده و از برگزاری برنامه‌های متعدد در آینده خبر دادند. سپس خانم دکتر صمیعی، مدیر محترم گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه، ضمن تقدیر از کتابداران پرتلاش و با انگیزه کتابخانه، به نقش و اهمیت کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها اشاره نموده و برخی از نمونه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی خارجی دارای بخش کودک و نوجوان را بیان کردند.

 

در ادامه برنامه، جناب آقای دکتر زین‌العابدینی، رئیس محترم کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی، از تجربیات ایجاد بخش کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی سخن گفته، و افزودند: از زمان ایجاد این بخش در کتابخانه، استقبال خوبی از سوی فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه صورت گرفته است و برنامه‌های گوناگونی برای آنان برگزار می‌شود. ایشان ضمن معرفی کتاب "مهره حیاتی" اثر ست گادین و دعوت از حضار برای مطالعه این کتاب، درباره کتابداران و موقعیت‌های کاری آنان سخن گفتند. سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، خانم مرتضائی‌فرد، کارمند بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی و عضو محترم هیئت مدیره شورای کتاب کودک بودند. ایشان ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، از تجربه‌های چندین ساله خود در تدریس ادبیات کودکان و نوجوانان صحبت کردند. مرتضائی‌فرد، فعالیت شورای کتاب کودک را در روند پنجاه ساله در سه بخش سازماندهی شده اینگونه بیان کردند: ادبیات کودکان و نوجوانان، تالیف فرهنگنامه کودک و نوجوان و ترویج خواندن. همچنین ابراز امیدواری کردند بتوانند همکاری مشترک و مناسبی بین شورای کتاب کودک و بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی دانشگاه داشته باشند. در پایان، خانم دهقانی کتابدار کودک و متخصص بازی‌های گروهی ، بر کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان با انجام بازی‌های گروهی تاکید داشتند. همچنین ایشان با حضور کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم، چند بازی گروهی اجرا نمودند. اهدای جوایز مسابقه نقاشی و داستان‌نویسی، بخش پایانی این مراسم بود. در راستای افتتاح بخش کودک و نوجوان، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه با همکاری انتتشارات پرتقال، مسابقه داستان‌نویسی و نقاشی در سه گروه سنی 4-8 سال مسابقه نقاشی، 8-12 سال و 12-15 سال مسابقه داستان‌نویسی برای فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان در روز سه‌شنبه 2 مهرماه برگزار نموده بود. اسامی برندگان مسابقه براساس نظرات داوران متخصص حوزه کتاب کودک و نوجوان بدین شرح بود: علی‌اصغر اسحاقی، پریا اختری‌زاده  و ملینا بکتاش در مسابقه داستان‌نویسی و محمدمهراد نقوی، آیدا زمانی و امیرحسین نیکوجمال در مسابقه نقاشی.

شایان ذکر است، فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه افزون بر امکان دسترسی به منابع کودک و نوجوان در گروه‌های سنی الف، ب، ج و د، می‌توانند در برنامه‌های متنوعی همچون داستان‌نویسی، قصه‌گویی، شعرخوانی، نقاشی، کتابخوانی و بازی‌های گروهی شرکت نمایند. کودکان و نوجوانان عزیز می‌توانند با مراجعه به کتابخانه مرکزی، کارت عضویت خود را دریافت نموده، و منابع متنوع مرتبط را به امانت بگیرند.

اطلاعات کتابشناختی تمامی منابع یاد شده در سیستم کتابخانه دیجیتالی دانشگاه به نشانی اینترنتی  http://d-lib.atu.ac.irدسترس‌پذیر شده است.

 


( ۱ )

نظر شما :